Owru Yari

2 januari 2019 - Paramaribo, Suriname

Hi allemaal en een heel gelukkig nieuw jaar voor jullie allemaal! Ik hoop dat jullie net zo’n leuk oud en nieuw feest hebben gehad als ik. Ik kan jullie vertellen dat de verhalen waar zijn.. Oud en nieuw in Paramaribo MOET je meemaken, wat een gigantisch feest.

De decemberfeesten beginnen eigenlijk al vanaf 27 december, maar toen zat ik nog in Apiapaati. De 28e was ik terug en vanaf die dag ben ik dan ook meegegaan in de flow van de Surinamers. Surinamers slapen niet in december, dus ik ook niet. Een grote uitspraak waar ik mij uiteindelijk niet helemaal aan heb kunnen houden, haha. Het is bijzonder om mee te maken hoe werkelijk elke Surinamer de  straat op gaat om te feesten. In Nederland zijn de meeste mensen (m.u.v. een aantal mensen die ik wel op kan noemen) de dagen voor oud en nieuw rustig aan aan het doen, zodat ze die ene nacht helemaal los kunnen gaan. Hier is dat dus zeker niet het geval. De nacht van 30 op 31 december is er al een groot straatfeest bij ’t Vat, een voorproefje voor de nacht erop. Lekkere muziek, iedereen danst en iedereen is blij.

Op 31 december begint het festijn al om 10u ’s ochtends. De grootste straten van Paramaribo zijn afgesloten en op verschillende plekken blaast er muziek uit de mega boxen. Iedereen neemt zijn eigen drank mee (vaak in koelboxen zodat ze ook nog een plek hebben om te zitten). Ook zijn er genoeg kraampjes of auto’s met hun achterklep open waar je drank of eten kunt halen.

Ons plan was om rond een uur of 12 de stad in te gaan, want om 12u zou er vuurwerk afgestoken worden. 12u werd al snel 13u en we hadden het vuurwerk toch al gemist, no spang. Met een groep van 11 man sterk lopen we naar het centrum. Ja je leest het goed, we gingen lopen. Er was natuurlijk geen taxi te verkrijgen op deze dag. De zon burnt op onze goed ingesmeerde huidje en het is super heet. Een koud biertje smaakt nu top. We komen in het centrum aan, geen idee welke straat, en het is hier zo druk. Serieus, het leek wel een mierennest. De muziek staat keihard en iedereen danst. We zoeken met onze groep een plekje tussen de mensen en feesten met hen mee. Wat een feest, ongekend. Na een tijdje besluiten we de rest van het centrum te verkennen, maar het is niet heel gemakkelijk om je te verplaatsen met zo’n grote groep in deze menigte. Uiteindelijk belanden we op een plekje waar het iets minder druk is en hier doen we opnieuw wat dansjes en smaken de biertjes goed. Ondertussen is het ongeveer 17u en we besluiten even naar huis te gaan; zwemmen, chillen en eten. Hier zag ik een bed en dat deed me herinneren aan de korte nacht hier voorafgaand, ik besluit stiekem een klein powernapje te doen terwijl de rest in het zwembad ligt te chillen. Na dit powernapje ben ik weer helemaal ready voor de rest van de dag. Iets voor 20u komen we bij elkaar om af te tellen voor het Nederlandse nieuwjaar. We waren dus in gedachten bij jullie, lobi. Hierna is het klaarmaken en op naar de stad, want nu is het tijd om ons nieuwjaar te gaan vieren.

We lopen weer richting het centrum en het is opvallend hoeveel mensen nog op straat zijn. Omdat er zoveel mensen zijn, weten we niet zo goed waar we heen moeten. Na een avond4daagse gewandeld te hebben gaan we naar Zus&Zo, waar veel (vooral Nederlanders) mensen zich verzamelen. Hier is het aardig druk en we vieren met z’n allen feest. Toen kwam het moment dat het bijna 00.00u was en deze mega kneuzerige DJ vergeet af te tellen (?!?!). Was het dus ineens 00.00u. Gelukkig zijn Nederlanders oplettend en scherp en begon iedereen te juichen en elkaar te omhelzen toen de klok 12 uur sloeg. Ik had verwacht dat het los zal barsten met het vuurwerk, aangezien hier al een aantal dagen volop vuurwerk wordt afgestoken. Maar ook dit viel mee, helaas. Natuurlijk was er wel wat vuurwerk en dit was ook heel mooi, maar in Nederland bewaart iedereen zijn mooiste vuurwerk voor 00.00u. Hier dus niet.
Na iedereen bij Zus&Zo een gelukkig nieuw jaar gewensd te hebben, gaan we naar Torarica waar we ook nog een paar mensen een gelukkig nieuw jaar moeten wensen. Na nog wat danspasjes en wat borrels besluiten we nog een afterparty te houden bij onze buren. Een goede afsluiter van een fantastische dag. De stroom valt ook nog een tijdje uit, maar dat mag de pret niet drukken. Het wordt opnieuw laat. maar dat is bijna een gewoonte geworden tijdens deze vakantie op vakantie ;)

Conclusie: de decemberfeesten in Paramaribo zijn top. De verhalen zijn waar, dit moet je echt een keer meegemaakt hebben. Koningsdag of carnaval is er niets bij. Een kleine en gratis tip voor als je dit volgend jaar gaat doen: houd 1 januari vrij. Want deze dag kan je niets anders doen dan in bed liggen.

De feesten zijn nog niet helemaal afgelopen, want aankomende week staan en nog een paar op de planning. Na deze feesten zal ik er toch wel weer aan moeten geloven, volgende week maandag begint stage weer.. Dan is het nog 3 weekjes stage lopen en dan zit ook mijn tijd in Suriname erop. Hier moet ik nog niet over na denken, dat moment komt veel te snel dichtbij.

Ik heb me meer dan prima vermaakt tijdens de decemberfeesten en ik verwacht dat ik mij deze week ook nog meer dan prima ga vermaken. Nu zijn jullie weer op de hoogte van mijn feestvakantie en ga ik mij klaarmaken voor nog meer feestjes. Jullie horen weer snel van me!

Kusjes en tot snel!

1. Eric Koertshuis:
    7 januari 2019
    Wauw wat een feest! Gelukkig nieuwjaar en al tot snel.
  2. Gert Talens:
    11 januari 2019
    Laura
    Een gezond 2019! Bijzonder hoe oud en nieuw daar gevierd wordt, wat gaaf dat je dit meemaakt.